Posiadane swoje salonu tatuażu stało się bardzo popularne i wielu artystów w tej dziedzinie chce go posiadać. Jednak nie wszyscy chcą mieć osobny lokal i decydują się na domowe studio tatuażu. Sprawdź, jak takie miejsce otworzyć zgodnie z polskim prawem.
Każde studio tatuażu musi dostosować się do istniejących wymagań sanitarnych, które zostały ustalone w 2004 roku. Dotyczy to wszystkich lokalni, które oferują usługi fryzjerskie, kosmetyczne czy właśnie tatuażów. Muszą być one odpowiednio przystosowane, aby mogły legalnie prowadzić swoją działalność. W 2019 roku Minister Zdrowia wprawił w ruch nowe projekt w sprawie szczegółowych wymagań sanitarno-higienicznych. Nie został on jeszcze zatwierdzony, ale napewno tak się stanie i warto dokładnie zapoznać się z wymogami. Jeśli, więc chcesz otworzyć domowe studio tatuażu będzie trzeba wyodrębnić część budynku na wykonywanie takiej usług wraz z odrębnym wejściem do salonu. Salon nie może też prowadzić przez pomieszczenia, które nie są stricte związane z działalnością. W takim studio należy określić i wyznaczyć: poczekalnie dla klientów, pomieszczenie sanitarno-higieniczne dla osób korzystających z usług (łazienkę z umywalką), miejsce do przechowywania sprzętu oraz osobno dla akcesorii i preparatów kosmetycznych, a także miejsce na pojemniki do gromadzenia odpadków. Więcej wymagań w tym projekcie jest więcej, w przypadku, gdy studio tatuażu będzie zatrudniać innych pracowników.
Nowością dla wszystkich, którzy będą chcieli otworzyć studio tatuażu to wyznaczenie strefy do sterylizacji sprzętu wielokrotnego użytku. Każdy salon takie miejsce będzie musiało posiadać i jest to określone w projekcie Ministra Zdrowia. Takie rozwiązanie wejdzie w życie ze względu na coraz większy przyrost osób, które chorują na HIV czy wirusowe zapalenie wątroby typu B i C. A tym można się zarazić w salonie tatuażu przy nieodpowiedniej higienie! W projekcie określono, że stanowisko do sterylizacji będzie musiało znajdować się w odległości 1,5 metra od miejsca wykonywania usługi tatuowania – poza drogami komunikacji, wewnątrz pomieszczenia. Powierzchnia obejmująca strefę sterylizacji nie będzie mogła być mniejsza niż 4m2. Znajdować się tam będę musiały takie rzeczy jak: blat roboczy oraz środki i sprzęt do dezynfekcji oraz środki do mycia do wykonywania dekontaminacji skażonego materiału. Istniejące lokale wykonujące usługi związane z przerywaniem ciągłości skóry, zakłady fryzjerskie i odnowy biologicznej będą musiały przystosować miejsce pracy.